Gazi Üniversitesi Nöropsikiyatri Merkezi'nden Prof. Dr. Hayrunnisa Bolay, internet ile ilgili kurulan komisyona, çocuklarla ilgili bir rapor sundu:
“Sürekli veri bombardımanı insanı daha zeki yapmaz. Verinin o kişinin zihin süzgeçlerinden geçip özgün bilgiye dönüşmesi gerekir. Bilhassa çocuklar veri bombardımanına maruz kalıyor. Çocuk, internette oyun oynayarak, çizgi film seyrederek ve ekran başında kalarak daha akıllı olmuyor, bilakis aptal oluyor.
Yapılandırılmış oyunlar yerine serbest oyunlar oynamaları çok daha faydalıdır. Okuduğunu anlamayan ve hesap yapamayan bir gençliğin doğmaya başladığı görülüyor. Yapılan zeka testlerine göre; 11 yaş çocuğunun 15 yıl önceki yaşıtlarına göre 2 yıl geride oldukları tesbit edildi. Bu sebeple de okumanın, yazmanın, hesaplamanın eksikliği, ana problem olarak görülüyor.
Televizyon, cep telefonu, tablet bilgisayar, internet gibi araçların aynı anda açık olması, ders çalışmayı imkansız hâle getiriyor. Sürekli bir işten diğerine geçmek dikkati bölüyor, özellikle de hafıza ve öğrenmeyi olumsuz etkiliyor.
Ekrandan bilgi edinme ile kitaptan bilgi edinme aynı olmuyor. Ekrandan okuma sırasında 5 kişiden birinin düzenli bir sırayla okuma yaptığı, geriye kalanların ise, atlayarak okuduğu, resim, renk, kalın harf gibi yerlere bakarak gezindiği fark edildi.
Kitap okurken insanın bir acelesi yok. Görerek sembolik düşünüyor ve ötesi sizin hayal dünyanıza kalıyor. Siz okuyup, düşünüp, bağlantı kuruyorsunuz. Kendi yaşantınızla benzerlik kuruyorsunuz, analiz ediyorsunuz, sık sık hayale dalarak düşünüyorsunuz, size görüntü verilmediği için hayal gücü eli-nizde ve sadece sizin kafanızda olan bir senaryonuz var.
Cep telefonu, arama motorları bunun tersini yapıyor. Ekrandan okuma, hele de internet bağlantısında ise bu hız ve acele sebebiyle geniş bir anlamadan yoksun oluyor.
İnsanlara yön veren fikirler, yalnızken ortaya çıkar. Dijital teknoloji ise insanı bu imkândan mahrum bırakıyor...”
Basın: 18.04.2012
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder